Wednesday 4 December 2013

Tiada Kasih seindah Kasih Ibu Bapa

Sesungguhnya tiada kasih seindah kasih ibu bapa..Insan yang paling berjasa dalam hidup kita tanpa mereka tiadalah kita didunia ni..Anak2 muda sekarang jemu mendengarnya mungkin ramai yang menyebut tapi bila kita tengok kita tenung wajah mereka..sayu je rasa hati terbayang semua pengorbanan mereka membesarkan kita sampai kita berjaya sampai ke tahap ni..tidak semudah tu..mereka korbankan segalanya..Mungkin diluar sana datang dari pelbagai kategori kan?kaya raya..tapi berbeza dengan aku..Pengorbanan ayah bekerja keras untuk bg pelajaran pada aku, rasa nak menitis air mata tiap kali tenung wajah ayah dengan garisan halus di dahi ayah..penat bekerja dengan melayan karenah anak2 lagi..Ya Allah.. tak terhitung pengorbanan mereka..Ibu yang berkorban..menyabung nyawa untuk melahirkan aku mendidik ..aku ingat lagi masa aku semester dua , masa tu ma ayah adik2 pergi cameron, pergi kenduri.. die ingat anak duk jauh ni..die pos biskut, ole2 dari cameron tu,..Ya Allah, menitis airmata mengenang balik..tapi aku?? pengorbanan aku pd mereka?boleh dibilang dengan jari..

Ingat lagi..masa tu semester lima, cuti 3 minggu, boring duk umah..aku bagi tau ma, aku nak kerja..boleh dia bagi tapi balik malam,,hmm nampak lain kat wajah dia..bimbang kot..Hmm hari kedua aku keje kat cybercafe tu..balik pukul 10.30 malam..kedai dah tutup, intai2 ayah xde lagi..aku col ma..rupanya ayah aku lupa nak ambik, die pergi kedai dulu..ma marah ayah..xsayang anak ke..balik je rumah ma nangis..die marah sangat kat ayah..die bimbang sebab area tu ramai mat drug , pastu tambah2 semalam baru je ade kes ragut kat situ..lagi la tambah bimbang tu.. Hmm rasa bersalah pun ada sebab gara2 aku ma ngan ayah gaduh.. esoknyer ma xbagi dah keje..haha dua hari je..gaji pun xdapat..

Ya Allah..aku pun xpaham  sekarang ni ada anak-anak yang menjauhi ibu bapa kerana merasakan meraka kolot dan ketinggalan zaman. Kononnya tidak sporting dan tidak memahami. Terlihat kuat mengongkong dan merimaskan. Nauzubillah, bimbang nanti tergolong sebagai anak derhaka. Bersyukurlah jika ibu bapa masih ada. Jika telah tiada, si anak yang menderhaka pasti menderita dan menyesal tak sudah. Ingatla masa tak boleh diputar kembali..Hargailah Mereka..




No comments:

Post a Comment