Tuesday 10 December 2013

Kerana lidah tidak bertulang*

"bacalah dengan nama Tuhan-Mu yang menjadikan sekelian makhluk. Tuhan yang menjadikan manusia dari segumpal darah. Bacalah dengan nama Tuhan-Mu yang maha pemurah. Tuhan yang mengajar manusia menulis dengan kalam. Tuhan yang mengajar manusia apa yang manusia tidak mengetahuinya ( Surah al-Alaq, ayat 1-5 ) 

** Adat dunia kan? kalau buat baik cepat orang puji, memanjang je pujian tu.. Tapi.. kalau kalau orang buat benda yang pelik sikit je..mula la mengata, mengumpat xcukup dengan tu..fitnah lagi..haa ambik kau complete set lagi. sebab ape jadi camtu???sebab lidah yang xbertulang la mudah menuturkan kata2..kita tuan kepada lidah tu..kita admint die..kita yang jaga die..jahat kita jahat la dia kan? setiap apa yang berlaku dan yang akan berlaku atas diri kita.kita yang menentukan.. tapi kehidupan hari ni boleh saya katakan banyak dipengaruhi oleh mulut orang? nak buat itu nak buat ini semua nak pikirkan orang.." ehh xboleh buat tu, nati orang kata!!'' hmm tetapkan pendirianmu..jika kamu pikir itu betul, lets proceed la.. fikir sedalamnye.. semua ada kesan..

**Orang kata sinonimnya umpat mengumpat ni bagi kat orang perempuan, alaa orang lelaki pun lebih kurang je,, suka menjaga tepi kain orang kan, dinilainya kehidupan orang, serba xkena!! habis tu difitnahnye lagi.. heyyy ape korang dapat??puas hati ke?? dah xboleh buat baik..ade je seba xkena nak kata kan,,memang habit kot..tapi ingat laa balasan Allah, Janji Allah tu.. Kesian sangat bila jadi macam tu, kena pulau pulak..Ya Allah..



No comments:

Post a Comment