Monday 2 December 2013

Betul ke dosa orang berkecil hati lagi besar?

Sape kat sini xpernah terasa hati?tipu la kalau xpernah kan..saya rasa dalam kehidupan seharian kita ni kalau hati kita xpernah bersyukur.. 60% unsatisfied right?? ada je yang xkena..hati kita selalu je menghukum, tengok orang pakai baju ketat sikit..mula la otak mentafsir, hati mengutuk mulut berkata..hmm xfaham kan??
Satu je sebenarnya..muhasabah diri kita, berfikiran positif..nak datang je negatif tu tepis cepat..ucap Astagfirullahalazim banyak2..

** Facebook sekarang dah jadi trend, xpuas hati post kat fb, gaduh ngan bf/gf post kat fb.. puas ke hati korang..meh nak ajar cara meluahkan..lega la cikit hati tu walaupun geramm..luah je kat orang yang xpuas hati tu..

Hello gadis yang berkecil hati dengan jejaka dumpers sekalian. What's up.

    "Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya     jika kita berkecil hati"

Bila aku baca ayat di atas, aku pun macam "Oh, ilmu baru dari google.. Sekali sekala dapat hadis or Islamic quote macam ni kan bagus." Tapi selepas beberapa hari, quote di atas membuatkan aku tertanya-tanya. Ianya bugs me like hell. Dan aku juga terfikir. Adakah ianya satu hadis? Adakah ianya satu quote dari para ulama or hanya rekaan? tapi aku rasa ini semua just quote not hadis..

Disebabkan curious sangat, aku pun Google lah. Bila aku Google, baru lah aku tahu yang ramai gila dah yang update blog tentang betapa berdosanya kita kalau kita berkecil hati setelah ada orang maki, kutuk dan hina kita. Tapi tak ada satu pun dalil yang berkata pasal ni.

So persoalannya, betul ke kalau orang kutuk, maki dan hina kita, dosa penghina tu lagi sikit dari dosa kita yang terasa? 

Apa pun, mari kita baca dulu cerita yang amat famous ini. 
                                                       
                                                                             *********
"Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. 
Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati"
I'm so confused..

No comments:

Post a Comment